2009. augusztus 5., szerda

Szent Márton ír rokonai


1988-ban újra megjelent Hevenesi Gábor Régi Magyar Szentség (Ungaricae Sanctitatis Indicia) című, eredetileg 1692-ben, majd 1737-ben Nagyszombatban kiadott munkája. A metszetekkel ellátott mű 55 magyar szent rövid életrajzát tartalmazza. A könyv végén található függelékben 213 további „magyar vonatkozású” szentet sorol fel. Az adatgyűjtő és rendszerező Hevenesi valószínűleg figyelem felkeltés céljából állította össze a névsort. Úgymond – ezek azok a szentek, akiknek történetét még kutatni kell, a rájuk vonatkozó adatokat pedig pontosítani szükséges.
A névsorban három Szent Márton is szerepel:
- Szent Márton Tours püspöke (halálának időpontjaként 402. november 11-ét adja meg.)
- ifjabb Szent Márton pannóniai hitvalló, galiciai püspök, Született Savariaban, meghalt március 22-én
- Szent Márton Braga érseke, meghalt március 20-án.
A két utóbbi Szent Márton nyilvánvalóan egy és ugyanaz a személy – Bragai Szent Márton. (Bragai Szent Márton működésének helyszíne volt az Ibéria-félszigeten lévő Galicia vidéke is.) Braga Szent Márton születési helyeként más források is Pannóniát adják meg. Hevenesinél a szülőhely viszont kifejezetten Savaria.
Még különösebb, hogy a függelékben Szent Márton egész „rokonsága” megtalálható.
„Szent Márton nővérének fia” Nagy Szent Patrik Írország védőszentje, de rokon a kisebbik Szent Patrik is, aki savariai Szent Márton nővérének unokája.
„Szent Márton nővérének lányaként” jelöli meg a csupán Írországban ismert Szent Darerca-t. A többi rokon is mind - mind  Márton „nővérének” leszármazottja.
Így:
- Szent Lumanus püspök (Szent Patrik unokaöccse)
- Szent Lupitha szűz, Szent Márton nővérének leánya (tehát Szent Patrik és Szent Darerca testvére)
- Szent Mel püspök, Szent Darerca fia
- Szent Melatius püspök, Szent Darerca fia, Szent Mel testvére
- Szent Riocus apát és püspök, Szent Márton nővérének unokája
- Szent Tigripa, Szent Márton nővérének lánya
Tehát Hevenesi elképzelése szerint a régi ír szentek egész sora állt rokonságban a „magyar” Szent Mártonnal.
Vajon honnan származnak Hevenesi adatai? Valamilyen régi forrás rossz értelmezéséről van szó, esetleg az írek iránti rokonszenv sajátos megnyilvánulásáról? A Szent Márton és Szent Patrik életére vonatkozó adatok nem támasztják alá a tényleges rokoni kapcsolatot.

2 megjegyzés:

  1. http://www.naput.hupont.hu/85/szent-marton-szent-patrik-buddha-maitreya

    Az alábbi oldalon némi magyarázatot találhat Szent Márton és Patrik közti rokonsági kapcsolat okára.

    VálaszTörlés
  2. Szent MáRToN (TouRs püspöke)az eredeti KöR-iS-TeN háromság TeN/TéR elemét személyesíti meg.(a TéR síkban TeNgelyek formájában nyilvánul meg)A KaRd, amivel a köpenyét kettévágja a KöR gyöknek felel meg. A kolduS (ÁLmában JézuS)az is/iZ gyök megfelelője.A Naprendszer 3 eleme áll előttünk. JézuS az iZzó Nap az egyik gyújtópontban, övé a köpeny(a TéR) egyik fele, a másik MárToNé a második gyújtópontban, aki a bolygók közös súlypontjában elképzelt precessziós kúp megtestesítője. A KaRd a (KeRingő) FöLd szinonímája. A két fél köpeny közvetve az EGY-re, a háromság egységére utal./Anyag-Energia-Információ/

    VálaszTörlés